Сторінки

Колективні форми роботи

 Психолого-педагогічні аспекти готовності членів МК до інноваційної діяльності (тренінг)

Мета: - обговорити основні компоненти готовності до інноваційної 

                педагогічної діяльності,

             - визначити ступінь їх сформованості у викладачів та ефективність

                використання у практичній роботі з учнями,

             - виявити проблеми, що перешкоджають впровадженню інновацій в

                освітній процес.

Матеріали і обладнання: відеоролик «Інноваційна освітня діяльність:

                                                        зміст і форми»; презентація «Психолого-педагогічні  

                                                        аспекти готовності педагогів до інноваційної

                                                         діяльності»

 Учасники: члени методичної комісії предметів  суспільно-гуманітарного циклу

 

Хід заняття:

 1. Вступне слово голови м/к предметів суспільно-гуманітарного циклу:

 

Сучасна освіта під впливом науково-технічного прогресу та інформаційного буму тривалий час перебуває у стані неперервного організаційного реформування. Пріоритетом має бути, насамперед, усвідомлення того факту, що сучасні педагоги мають готувати людину, котра здатна жити в надзвичайно глобалізованому світі зі складною системою суспільних відносин, що вимагають від неї здатності до нестандартних і швидких рішень. Разом із засвоєнням  базових знань сучасна освіта має навчити учнів самостійно оволодівати новими знаннями та спонукати їх до навчання впродовж усього життя. Саме тому основну увагу в педагогічних колективах треба приділяти питанням подолання консерватизму в підходах до навчально-виховної діяльності і наявних стереотипів педагогічної праці та процесу мислення в учасників освітнього процесу. Суспільна потреба спонукає викладачів до пошуку нових педагогічних ідей і технологій, до поширення й запровадження передового педагогічного досвіду, які би сприяли досягненню кращих результатів освітньої діяльності.

 2. Перегляд відеоролика «Інноваційна освітня діяльність: зміст і форми»

https://www.youtube.com/watch?v=dJ_Rf7ALMQY

                                               

3. Обмін думками з питання: Які сучасні технології навчання є найбільш ефективними й такими, що можуть викликати пізнавальний інтерес до предмету в теперішніх учнів, в першу чергу з контингенту тих, хто навчається в ЗП(ПТ)О?

 Нові технології навчання:

Активні методи навчання (ігри)

Тренінги

Компютерні технології

Аудіо та відеокурси

 4.  Проведення тренінгу «Інноваційна компетентність педагога»

Голова МК: Всі учасники сьогоднішнього навчального тренінгу отримають можливість практично застосувати особисті креативні навики, а також дізнатись про  бар’єри, які перешкоджають актуалізувати власні творчі ресурси. Доброзичливість, гнучкість, терпіння кожного з вас допоможуть  швидше прийти до мети. Не поспішайте висловлюватися – вмійте вислухати думку іншої людини. Регламент роботи суворо лімітований, час для виконання кожного виду діяльності обумовлюватиметься в ході заняття.

Актуалізація опорних знань учасників тренінгу: Професія педагога – професія творча. Саме від рівня інтелектуального потенціалу педагога, його вміння творчо мислити і втілювати свої задуми у життя залежить кінцевий результат розвитку учнів. Хто з вас вважає себе людиною творчою?  Неординарною?

 Педагогічна творчістьособистісна якість педагога, яка є невичерпним джерелом його ініціативи, активності, інновацій, постійного натхнення для вдосконалення всього педагогічного процесу. Там, де немає творчості в педагогічній діяльності, там немає живої душі, там педагогіка є бездітною.

- А чи кожна людина може бути творцем і створити щось нове, оригінальне? У кожної людини є внутрішній ресурс, потенціал, тобто КРЕАТИВНІСТЬ.

Креативність – це здатність особистості до конструктивного, нестандартного мислення і поведінки. Під креативністю розуміють також здатність людини відмовитися від стереотипних методів мислення і знаходити все нові способи вирішення проблем. Іншими словами – КРЕАТИВНІСТЬ – це швидкість, точність, оригінальність мислення, багата уява, почуття гумору, а також впевненість у собі і цілеспрямованість.

 Краще зрозуміти феномен креативності нам допоможуть такі вправи.

 Вправа 1. Кожному учаснику пропонується назвати своє імя та продовжити таку фразу: «На роботі мене люблять за те, що я …»

Обговорення: Чи важко було назвати Вам ту якість чи характеристику, за яку Вас люблять?

Вправа 2. «Асоціативний ряд»: учасникам пропонується написати в стовпчик слово «Творчість», на кожну літеру потрібно підібрати ту якість особистості, яка притаманна саме творчій людині.
Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…

О – охайний, особливий підхід…

Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т – товариський, турботливий, тактовний…

Ь .

Вправа 3. «Нові ідеї щодо простих  речей»(8 хв.). Робота в малих групах/парах. 

Інструкція: подумайте, обговоріть у групі і запишіть, якомога більше способів використання звичайного предмету (наприклад, ручки, зошита тощо) і його нових призначень.

Оцінюються: продуктивність використання завдань шляхом підрахування кількості відповідей за певний інтервал часу; гнучкість – кількість переключень з одного об’єкта на інші; оригінальність – за частотою такої відповіді в однорідній групі.

Вправа 4. «Конверт проблем». Робота в групах/ парах (6 хв. + 3хв. )

Хід: Сформулюйте на аркуші найбільші проблеми чи страхи у роботі з учнями і покладіть в конверт. Обміняйтесь. Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і дієвими.

Вправа 5. «Педагогічна майстерність». Робота в групах/парах. (7 хв. + програвання + обговорення).

Хід: учасникам пропонуються ситуації, які їм потрібно творчо вирішити, наприклад переводячи це все в жарт. При цьому написати діалог, який вони будуть вести з учнем та програти його.

 Розв’язання педагогічних ситуацій:

Педагогічна ситуація №1 Ви почали вести урок, всі учні заспокоїлись, настала тиша, і раптом в класі хтось голосно засміявся. Ви здивовано подивились на того учня. Він, дивлячись вам прямо у вічі, заявив: «Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви починаєте заняття». Як ви відреагуєте на це?

Педагогічна ситуація №2 На початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить заяву: «Я не думаю, що ви, як педагог, зможете нас чогось навчити».

Педагогічна ситуація №3  Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпіння, наказуєте йому залишити клас. Учень: «А ви не маєте права вигнати мене з класу. Я не вийду!»

 Обговорення: Чи важко Вам було не втратити контроль над емоціями та придумати творче вирішення проблеми?

 Вправа 6. « Портрет викладача». Робота в групах.

Хід:

І групі дається завдання створити портрет невдалого і неуспішного педагога, вказавши на його помилки і причини такого становища.

ІІ група описує педагога успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним.

ІІІ групі потрібно від імені міністерства освіти і науки України запропонувати щось нове щодо структури, змісту освіти, методів і прийомів навчання, поглядів на урок, ролі викладача в процесі набуття учнями знань.

            Кожна група зачитує і захищає свого викладача і свій список. У кінці ми виділяємо, які помилки не потрібно допускати у своїй роботі, щоб не стати поганим педагогом – спеціалістом, а чого потрібно вчитися, щоб стати успішним.

 Обговорення.    

Звичайно, навіть у найуспішнішого викладача були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той викладач успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки. 

5. Підсумок заняття

Легенда.  Будь готовим до нових знань! 

Якось один юнак прийшов до наставника і попросив :

- Я хочу, щоб ти був моїм учителем. Допоможи мені пізнати життєву мудрість.

- Гаразд, - погодився вчитель, - розкажи мені про себе.

Учень розповідав про свої достоїнства, про те, як багато він знає  й скільки всього вміє. Учитель вислухав, а потім дав йому перше завдання.

            Але юнак не погодився з ним, вирішив, що завдання це невдале, що для початку потрібне зовсім інше. Він казав:

- Я вже багато чому навчився, досяг чималих успіхів у житті. Так, можливо в інших галузях. То чому б їх не перенести на вказану ситуацію!

            Що б не пропонував наставник, у юнака завжди віднаходився правильніший розв’язок  завдання.

            Тоді мудрець дав хлопцю порожню склянку, а сам почав наливати в неї вино із глека. Спочатку склянка наповнилася до половини, потім по вінця, а вчитель усе наливав і наливав напій. Юнак певний час спокійно дивився, як вино переливається зі склянки на землю, але згодом не стримався й закричав:

- Досить лити! Ми лишень намарно витрачаємо вино!

- Точнісінько так само, як і я намарне гаю свій час. Я міг би навчити тебе багатьом

  речам, але ти вже переповнений, наче ця склянка.

Юнак запитав:

- То що, мій минулий досвід  нічого не вартий?

- Ти володієш сьогодні достатнім багажем знань. Але якщо ти прагнеш більшого,

   він не приведе тебе до творчої мети. Йди собі! І повертайся лише тоді, коли

   спорожнієш. Коли будеш готовим до нових знань!

Висновок: У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Усі знання, досвід, вміння, які вже отримано, привели нас туди, де ми зараз, власне, й перебуваємо. Продовжити свій шлях розвитку та зростання допоможе пошук нового, іншого, відмінного. Усе, що від  нас вимагається – прагнути розвивати свої творчі можливості. Чого я вам бажаю!

Комментариев нет:

Отправить комментарий