Психолого-педагогічні аспекти готовності членів МК до інноваційної діяльності (тренінг)
Мета: - обговорити основні компоненти готовності до інноваційної
педагогічної діяльності,
- визначити ступінь їх
сформованості у викладачів та ефективність
використання у практичній
роботі з учнями,
- виявити проблеми, що
перешкоджають впровадженню інновацій в
освітній процес.
Матеріали і обладнання: відеоролик «Інноваційна освітня діяльність:
зміст і форми»; презентація «Психолого-педагогічні
аспекти готовності педагогів до інноваційної
діяльності»
Хід заняття:
https://www.youtube.com/watch?v=dJ_Rf7ALMQY
3. Обмін думками з питання: Які сучасні технології навчання є найбільш ефективними й такими, що можуть викликати пізнавальний інтерес до предмету в теперішніх учнів, в першу чергу з контингенту тих, хто навчається в ЗП(ПТ)О?
Активні методи навчання (ігри)
Тренінги
Компютерні технології
Аудіо та відеокурси
Голова МК: Всі учасники сьогоднішнього навчального тренінгу отримають можливість практично застосувати особисті креативні навики, а також дізнатись про бар’єри, які перешкоджають актуалізувати власні творчі ресурси. Доброзичливість, гнучкість, терпіння кожного з вас допоможуть швидше прийти до мети. Не поспішайте висловлюватися – вмійте вислухати думку іншої людини. Регламент роботи суворо лімітований, час для виконання кожного виду діяльності обумовлюватиметься в ході заняття.
Актуалізація опорних знань учасників тренінгу: Професія педагога – професія творча. Саме від рівня інтелектуального потенціалу педагога, його вміння творчо мислити і втілювати свої задуми у життя залежить кінцевий результат розвитку учнів. Хто з вас вважає себе людиною творчою? Неординарною?
- А чи кожна людина може бути творцем і створити щось нове, оригінальне? У кожної людини є внутрішній ресурс, потенціал, тобто КРЕАТИВНІСТЬ.
Креативність – це здатність особистості до конструктивного, нестандартного мислення і поведінки. Під креативністю розуміють також здатність людини відмовитися від стереотипних методів мислення і знаходити все нові способи вирішення проблем. Іншими словами – КРЕАТИВНІСТЬ – це швидкість, точність, оригінальність мислення, багата уява, почуття гумору, а також впевненість у собі і цілеспрямованість.
Краще зрозуміти феномен креативності нам допоможуть такі вправи.
Обговорення: Чи важко було назвати Вам ту якість чи характеристику, за яку Вас люблять?
Вправа 2. «Асоціативний ряд»: учасникам
пропонується написати в стовпчик слово «Творчість», на кожну літеру потрібно
підібрати ту якість особистості, яка притаманна саме творчій людині.
Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…
В – винахідливий, відкритий,
впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…
О – охайний, особливий
підхід…
Р – рішучий, розкутий,
реактивний, романтичний, різний…
Ч – чутливий, чесний, чуйний,
чарівний…
І – ініціативний,
інтелігентний, інтелектуальний…
С – самостійний, свідомий,
самодостатній, сумлінний, сміливий…
Т – товариський, турботливий,
тактовний…
Ь .
Вправа 3. «Нові ідеї щодо простих речей»(8 хв.). Робота в малих групах/парах.
Інструкція: подумайте, обговоріть у групі і запишіть, якомога більше способів використання звичайного предмету (наприклад, ручки, зошита тощо) і його нових призначень.
Оцінюються: продуктивність
використання завдань шляхом підрахування кількості відповідей за певний
інтервал часу; гнучкість – кількість переключень з одного об’єкта на інші;
оригінальність – за частотою такої відповіді в однорідній групі.
Вправа 4. «Конверт проблем». Робота в групах/ парах (6 хв. + 3хв. )
Хід: Сформулюйте
на аркуші найбільші проблеми чи страхи у
роботі з учнями і покладіть в конверт. Обміняйтесь.
Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і
дієвими.
Вправа 5. «Педагогічна майстерність». Робота в групах/парах. (7
хв. + програвання + обговорення).
Хід: учасникам пропонуються ситуації, які їм потрібно творчо вирішити,
наприклад переводячи це все в жарт. При цьому написати діалог, який вони будуть
вести з учнем та програти його.
Педагогічна ситуація №1 Ви почали вести урок, всі учні заспокоїлись, настала тиша, і раптом в класі хтось голосно засміявся. Ви здивовано подивились на того учня. Він, дивлячись вам прямо у вічі, заявив: «Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви починаєте заняття». Як ви відреагуєте на це?
Педагогічна ситуація №2 На початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить заяву: «Я не думаю, що ви, як педагог, зможете нас чогось навчити».
Педагогічна ситуація №3 Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпіння, наказуєте йому залишити клас. Учень: «А ви не маєте права вигнати мене з класу. Я не вийду!»
Хід:
І групі дається завдання
створити портрет невдалого і неуспішного педагога, вказавши на його помилки і
причини такого становища.
ІІ група описує педагога
успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним.
ІІІ групі потрібно від імені
міністерства освіти і науки України запропонувати щось нове щодо структури,
змісту освіти, методів і прийомів навчання, поглядів на урок, ролі викладача в
процесі набуття учнями знань.
Кожна група зачитує і захищає свого викладача і свій
список. У кінці ми виділяємо, які помилки не потрібно допускати у своїй роботі,
щоб не стати поганим педагогом – спеціалістом, а чого потрібно вчитися, щоб
стати успішним.
Звичайно, навіть у
найуспішнішого викладача були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у
глухий кут, але не той викладач успішний, який не припускається помилок, а той,
хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і
вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки,
найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.
5. Підсумок заняття
Легенда. Будь готовим до нових знань!
Якось один юнак прийшов до наставника і попросив :
- Я хочу, щоб ти був моїм
учителем. Допоможи мені пізнати життєву мудрість.
- Гаразд, - погодився
вчитель, - розкажи мені про себе.
Учень розповідав про свої
достоїнства, про те, як багато він знає
й скільки всього вміє. Учитель вислухав, а потім дав йому перше
завдання.
Але юнак не погодився з ним, вирішив, що завдання це
невдале, що для початку потрібне зовсім інше. Він казав:
- Я вже багато чому навчився,
досяг чималих успіхів у житті. Так, можливо в інших галузях. То чому б їх не
перенести на вказану ситуацію!
Що б не пропонував наставник, у юнака завжди віднаходився
правильніший розв’язок завдання.
Тоді мудрець дав хлопцю порожню склянку, а сам почав
наливати в неї вино із глека. Спочатку склянка наповнилася до половини, потім
по вінця, а вчитель усе наливав і наливав напій. Юнак певний час спокійно дивився,
як вино переливається зі склянки на землю, але згодом не стримався й закричав:
- Досить лити! Ми лишень
намарно витрачаємо вино!
- Точнісінько так само, як і
я намарне гаю свій час. Я міг би навчити тебе багатьом
речам, але ти вже переповнений, наче ця
склянка.
Юнак запитав:
- То що, мій минулий
досвід нічого не вартий?
- Ти володієш сьогодні
достатнім багажем знань. Але якщо ти прагнеш більшого,
він не приведе тебе до творчої мети. Йди
собі! І повертайся лише тоді, коли
спорожнієш. Коли будеш готовим до нових знань!
Висновок: У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Усі
знання, досвід, вміння, які вже отримано, привели нас туди, де ми зараз,
власне, й перебуваємо. Продовжити свій шлях розвитку та зростання допоможе
пошук нового, іншого, відмінного. Усе, що від
нас вимагається – прагнути розвивати свої творчі можливості. Чого я вам
бажаю!
Комментариев нет:
Отправить комментарий